Skip links

Winnaars Future Proof Awards 2022

Deze onderwijscollega’s zijn met hun initiatieven gekozen tot meest creatief, meest vernieuwend en meest inspirerend rondom het gebruik van digitale middelen op school

After movie

Maak kennis met onze onderwijshelden

Met ruim 1200 binnengekomen stemmen zijn deze collega’s gekozen als winnaars in de categorieën meest creatief, meest vernieuwend en meest inspirerend rondom het gebruik van digitale middelen op school.

meest creatief

Rick Keldermans – Docent Engels | HBO Drechtsteden

meest vernieuwend

Kim van Schie – Docent Verpleegkunde | Da Vinci College

meest inspirerend

Team Praktisch Leren | SPON De Kameleon

Het belang van het ontwikkelen van digitale vaardigheden

Het belang van het ontwikkelen van digitale vaardigheden binnen het onderwijs is groot. Het zorgt er voor dat leerlingen, studenten maar ook de onderwijsprofessionals zelf zijn voorbereid op een toekomst die voor ons ligt. De leden die zijn aangesloten bij de cooperatie hebben dit als één van de speerpunten op hun agenda staan. Lees meer over hoe wij hier met elkaar handen en voeten aangeven en onze leden hierbij ondersteunen.

KIEN Kennis

Kennisdeling en samenwerken staan centraal binnen de coöperatie. Binnen Kien Kennis kunnen de scholen hun onderwijzende, onderwijs ondersteunend en leidinggevende medewerkers, verder laten professionaliseren en persoonlijk ontwikkelen. Zowel rondom digitale- als onderwijs specifieke vaardigheden. Dit draag bij aan een leven lang leren. De Future Proof Awards is daar zo’n voorbeeld van. Hier ontmoeten medewerkers van alle schoolsectoren elkaar om van elkaar te leren, contacten te leggen en om inspiratie op te doen. Aanvullende diensten zijn een eigen online academy, experience lab voor fysieke workshops en trainingen en talks waarbij experts aan het woord komen met een bevlogen verhaal.

De digitale middelen die in het onderwijs worden aangeboden zijn legio. Maar wat werkt het beste in het po, so, vo, mbo en hbo? En heeft iemand hier al ervaring mee waar je van kunt leren? Deze kennis en middelen worden door ons gebundeld, zodat een scholen dit rustig kunnen uitproberen. Wij bieden verschillende ICT-leskisten die gratis door de leden kunnen worden gebruikt. Met óf zonder instructeur. Die keuze is vrij. Het huidige aanbod:

  1. Leskist Cyber24 (po groep 8, vo en mbo) – Met Cyber24 worden jongeren geconfronteerd met de impact van hun digitale gedrag en de gevolgen daarvan, zowel voor henzelf als voor hun slachtoffers. Het is een unieke combinatie van spel en leren die aansluit bij de belevingswereld van jongeren.
  2. Leskist Ozobot (po-bovenbouw) – Maak kennis met de meest innovatieve programmeerbare robot. Ozobot is geschikt voor elk onderwijsniveau. Start spelenderwijs programmeren met stiften en puzzelstukjes om vervolgens digitaal met programmeertaal te oefenen op elk gewenst niveau. 
  3. Leskist Kubo (po) – Kubo is een eenvoudige, intuïtieve oplossing, die het voor leerkrachten eenvoudig maakt bij kinderen vanaf 4 jaar programmeren te introduceren. Het werkt zonder scherm en het wijst zichzelf door de sorteerboxen voor de TagTiles. Kubo bevat schitterend geïllustreerde lesplannen en opdrachtkaarten voor kinderen (Engelstalig).
  4. Leskist Fable (vo & mbo) – Fable is een modulaire constructie set die door iedereen gebruikt kan worden om binnen een paar minuten een robot te bouwen. De  verschillende modules zijn op verschillende manieren samen te klikken om zo het  lichaam van de robot te maken, en om de robot te laten bewegen en voelen. De set is te gebruiken door alle leeftijden! Met Fable robotica kunnen leerlingen hun eigen interactieve robot bouwen. Voor de oudere leerlingen is het een toegevoegde waarde om enige kennis te hebben van code.org, Scratch of Blockly.
  5. Leskist Dash & Dot (po) – Kinderen kunnen hun virtuele codering in real time zien veranderen in tastbare leerervaringen terwijl Dash, met zijn prestaties en meerdere sensoren, interactie heeft met en reageert op zijn omgeving. Een doordacht ontwerp en een benaderbare persoonlijkheid maken Dash de perfecte metgezel voor zowel jongens als meisjes, direct uit de doos – geen montage (of ervaring!) nodig. De bekroonde Dash robot wordt erkend door zowel ouders als leraren en leidt kinderen van alle ervaringsniveaus door een bibliotheek met in-app-uitdagingen om de uitvinders van morgen te inspireren.
  6. Leskist Blue-Bot (po-onderbouw) – Dit doorzichtige broertje van Bee-Bot kun je programmeren via de knoppen op zijn rug, net als Bee-Bot. Maar de Blue-Bot kan nog meer! Hij kan schuine routes rijden van 45 graden, kan stappen en opdrachten herhalen en door de doorzichtige buitenkant zie je precies wat er in zit. Blue-Bot helpt je met het coderen, debuggen en simuleren van algoritmes. Voer je algoritme in op de computer en stuur het via bluetooth naar je Blue-Bot en laat hem de opdrachten uitvoeren. Dankzij een doorzichtige buitenkant kunnen de kinderen zelf de onderdelen in de Blue-Bot zien en zien wat hun actie teweeg brengt. Gebruik de Blue-Bot als een normale Bee-Bot en programmeer op de robot zelf. De Blue-Bot is in staat om bochten van 45 graden te maken en je kan ook herhalingen in het algoritme aanbrengen.
  7. Leskist Cubetto (po-onderbouw) -Deze vriendelijke houten robot maakt spelenderwijs leren programmeren mogelijk voor kinderen vanaf 3 jaar oud. Door de kleurrijke blokken in het speelbord te plaatsen laat je de Cubetto de door jou bepaalde route rijden. De eerste robot voor elk kind wordt geprogrammeerd door te spelen met kleurrijke delen, en niet digitaal via de computer. Er worden geen letters gebruikt dus iedereen kan meedoen zonder te hoeven lezen. Leer door te spelen. Het helpt kinderen om echt te leren programmeren door avontuurlijke verhalen te bedenken dankzij de Cubetto wereldkaart (speelmat). Er zijn verschillende uitbreidingsets beschikbaar.
  8. Leskist Sphero bolt – Met een opvallende LED-matrix en geavanceerde sensoren biedt de Sphero BOLT app-robot eindeloze mogelijkheden om creatief te zijn en plezier te hebben tijdens het leren. De opvallende, programmeerbare 8×8 lichtmatrix van Sphero BOLT opent een eindeloze reeks codeer- en spelmogelijkheden. Gebruik geavanceerde sensoren om snelheid, versnelling en richting te volgen, of rijd BOLT zonder dat je de robot hoeft te richten dankzij het kompas. BOLT beschikt ook over infraroodcommunicatie, waardoor je robot met andere BOLTs kan “praten”. Uitgerust met Bluetooth SMART en een sterke krasbestendige schaal, past de kracht van deze robot perfect bij zijn glans.
  9. Leskist Lego WeDo 2.0 – Lego WeDo 2.0 is een bouwset waarmee kinderen de wetenschap kunnen ontdekken. Leerlingen worden aangemoedigd om hun grenzen op het gebied van creativiteit te verleggen, onderzoek te doen, te ontwerpen, innovatie ontwerpen te maken en hun ideeën te delen met klasgenoten. Dit alles door de combinatie van veelzijdigheid van de LEGO stenen en de programmeermogelijkheden van digitale technologie.

Kijk voor meer informatie of reservering in de KIEN Academy