Samenwerken om het beste onderwijs te bieden aan leerlingen en bij te dragen aan hun digitale ontwikkeling

Begin november kregen de kinderen van de scholen van OPOD (Openbaar Primair Onderwijs Dordrecht) een aantal prikkelende technieklessen. Een gezamenlijk project van OPOD, het Da Vinci College en KIEN; een samenwerking tussen drie partijen die het techniekonderwijs op scholen een mooie ‘boost’ geven.

Vanuit de basisscholen is naar voren gekomen dat ICT en technieklessen erg belangrijk zijn, maar tegelijkertijd, qua aanbod, als verbeterpunt worden gezien. Daarop hebben KIEN , OPOD en het Da Vinci College de ‘koppen bij elkaar gestoken’ en zijn zij nagegaan wat de behoefte concreet is op ICT/Techniek- gebied. Een eerste project hierin is het aanbieden van ‘ICT-leskisten’. Studenten van het Da Vinci College, die de opleiding onderwijsassistent volgen, bereidden deze leskisten voor en gingen hier op de schoollocaties van OPOD samen met de groepen leerlingen mee aan de slag. Op deze manier krijgen de leerlingen hoogwaardige technieklessen en blijft de eigen leerkracht gevrijwaard van het nodige extra werk om dergelijke lessen te kunnen realiseren. Voor de studenten is dit een mooie ervaring om de technieklessen die zij hebben voorbereid, in de praktijk samen met leerlingen uit te kunnen voeren.

Leerlingen zetten robots in beweging - artikel Dordt CentraalLeerlingen zetten robots in beweging - artikel Dordt Centraal

Dit is een schitterend voorbeeld van samenwerken zoals, OPOD, Da Vinci College en coöperatie KIEN het voor ogen hebben. Elkaar helpen om kinderen het beste onderwijs te kunnen bieden en zo bij te dragen aan hun digitale ontwikkeling én om van en met elkaar te kunnen leren.

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Of wil je weten hoe wij je verder kunnen helpen? Vul dan je gegevens in op onze contactpagina en stuur ons een bericht.